Lakování auta: postup pro začátečníky

Technologický postup lakování auta pro začátečníky

Roman Říha
Roman Říha

Budeme vždy ti, kteří vás povzbudí, že to dokážete i sami. Nicméně lakování auta není banalita, kterou zvládnete levou zadní po přečtení obalu na autolaku. Musíte vědět, co děláte, dát si záležet a brát to vážně. Jinak vás ani ten nejkvalitnější autolak nespasí. 

Existuje určitý technologický postup lakování, který musíte dodržet. Některé kroky mohou svádět k přeskočení, ale radíme vám dobře: dodržte je. Jedině tak získáte výsledek, který bude nejen dobře vypadat, ale také vydrží.

Technologický postup je třeba přizpůsobit na míru situaci. Co opravujete, na čem, kde a proč. Pokud si nejste jisti, tak zavolejte, rádi poradíme. Základ je ale stejný.

Obsah

Maskovaní povrchu
Oprava celého dílu
Oprava části dílu - rozstřik
Oprava části dílu - do hrany
Rady a tipy

Akční sady přípravného materiálu

Maskování povrchu

Před jakoukoli opravou je nutné zakrýt místa, která nechcete lakovat, abyste opravou nezpůsobili více škody než užitku. S maskováním si dejte opravdu záležet. Ideální je větší plochy zakrýt maskovacím papírem, který důkladně přichytíte k povrchu maskovací páskou, abyste si omylem při aplikaci autolaku nefoukli barvu pod papír. Pokud lakujete nějký díl až do hrany, doporučujeme tuto hranu oblepit speciálním maskovacím molitanem. Pásku vyhlaďte, aby pod ní nezůstaly vzduchové bubliny, které by mohly propusit novou barvu.

Pět minut maskování navíc, vám ve výsledku ušetří hodinu čištění a oprav. Pokud plánujete lakovat celý díl, můžete ho celý odmontovat a nalakovat zvlášť, ušetříte si tak čas na maskování.

Oprava celého dílu

1. Připravíme povrch – broušení

Na lesklém povrchu nic nedrží, a tak je potřeba celý povrch nejdříve důkladně zmatovat. Místo s poškozením vybrousíme do hladka. Aby nebyly vidět větší prohlubně. Vybroušená plocha musí být dostatečně velká, aby se na ní vešla vrstva tmelu a plniče. Zbylá místa dílu zmatujeme matovací pastou, za použití šedého brusného rouna. Všechny materiály (tmel, plnič, barva, vrchní lak) musí být aplikovány tak, aby vrchní vrstva překrývala spodní o minimálně 5 cm. 

V případě koroze obrousíme odlupující se části a na zbytek aplikujeme konvertor rzi. Doporučujeme použít výrobek Brunox Epoxy.


Pokud je díl vyroben z lehkých kovů, aplikujte washprimer. To je reaktivní základ, který ošetří místo proti korozi. POZOR, na něj nesmíte aplikovat tmel, nepřilnul by.


Tabulka použití hrubostí

Můžete využít obyčejný brusný papír i brusný kotouč, vyberte na základě údajů z tabulky. Na rez lze použít lamelový kotouč

Použití/hrubosti Na sucho Na mokro
Na rez P60 - P80 P120 - 160
Pod tmel P120 P240
Pod plnič P240 P500
Pod barvu P400 P800

2. Dáme do základu – kytování

Pokud máme kvalitní plnič (krok 4.) a povrch je víceméně rovný, tento krok můžeme přeskočit.
V případě prohlubní a nerovností vyplníme kvalitním tmelem, který vybereme podle velikosti defektu. Jemný tmel při malém poškození nebo pórech po hrubém tmelení. Plnící tmel se skelným vláknem na velké defekty. A univerzální, který je vhodný téměř na všechno. Detailní popis všech tmelů a jejich aplikaci naleznete v tomto článku .

3. Čištění a odmaštění

Před aplikací barvy musíme povrch vybrousit a vyčistit. Ideální je na to určený speciální odmašťovač. My doporučujeme produkt DYNACOAT Uni Degreaser. Často doporučovaný benzínový čistič je nouzové řešení, kterému se raději vyhněte. Pro čištění použijte utěrku, která nepouští chlupy a barvu. Ideální Je průmyslová utěrka Tork, kterou využijete nejen v dílně. Po odmaštění vždy povrch setřete antistatickou utěrkou.

4. Sjednocení – plnič

První ochranná vrstva zajistí delší životnost, větší ochranu proti korozi a pomůže, aby se lak sjednotil s okolím. Kvalitní plniče dokáží i samy o sobě odstranit drobné nerovnosti povrchu. Vrstvu je potřeba nechat důkladně zaschnout, určitě čtěte návod, některé nátěry je třeba nanášet i vícekrát.

Pokud jsme zbrousili povrch až na kov a nepoužili jsme tmel, je ideální použít Epoxidový plnič Dynacoat Epoxy primer, který uzavře povrch a ochrání ho před korozí.

Poté už můžete aplikovat klasický plnič, jako při aplikaci na tmel.

My rádi doporučujeme plniče Dynacoat práce s nimi je rychlá a výsledky spolehlivé. Pokud pro nanášení plniče použijete lakovací pistole, doporučucíme vám plnič Dynacoat Filler HB 5+1, který je univerzálním řešením, práce s ním je jednoduchá a přinese vám kvalitní povrch. Pokud zvolíte opravu pomocí sprejů, doporučíme vám plnič Dynacoat 1K, nebo jakýkoliv z naší nabídky. V případě, že lakujete odstínem s horší kryvostí (žlutá a červená) máme i probarvené plniče, které snižují spotřebu vrchní barvy.

Ideální je celý díl sjednotit plničem, který srovná přechod mezi tmelenou a původní částí, aby po nalakování dílu nevznikla viditelná mapa tmelení. Pokud se i tak rozhodnete dávat do plniče jen část dílu, pokuste se plnič rozstříknout do ztracena.

5. Příprava na lakování

Zopakujeme broušení (krok 1.) i očištění (krok 3.).

6. Lakování barvou

A konečně se jde lakovat. Postupujte podle návodu, dejte pozor speciálně při ředění barvy a buďte pečliví. Taky pozor na kapky laku, kazí výsledný vzhled. Pro nejlepší výsledek doporučujeme aplikovat několik tenkých vrstev.

Lak nechte opravdu dobře zaschnout. Během doby schnutí je prach a špína váš hlavní nepřítel, auto chraňte.

Pokud už máte s lakováním zkušenosti nebo lakujete větší plochu, doporučujeme lakovací pistoli. Barvu vám namícháme u nás na prodejně. Všechny autolaky pro vás ale máme i ve variantě spreje, se kterým si poradíte i bez pistole.

7. Lakování bezbarvým lakem

Bezbarvý lak si připravte stejně jako barvu, přesně podle návodu. Aplikace je také velmi podobná lakování barvy.

Nabízíme velké spektrum různých laků od rychleschnoucích, až po antiscratch laky. Pokud nemáte žádné preference a lakujete poprvé pomocí lakovací pistole, doporučíme lak Dynacoat 6000. Je to univerzální řešení s vysokým leskem. Nezapomeňte na pravidlo, že lepší je aplikovat více tenkých vrstev, než jednu vysokou, která může vytvořit efekt pomerančové kůry, zkrabatět se nebo vytvořit nevzhledné kapky. Pokud lakujete pomocí spreje, vysokou kvalitu vám zaručí dvousložkové spreje značky Spraymax.

8. Leštění

Aby to autu slušelo, povrch je dobré na závěr vyleštit, samozřejmě po dokonalém zaschnutí autolaku.

O tom si můžete přečíst jiný článek: Leštící pasta:co potřebujete vědět

Oprava části dílu - rozstřik

Lakování části dílu rozstřikem je opravdu mistrovská práce s nejistým výsledkem. Vytvoření neviditelného přechodu je oříškem i pro profesionála a bez použití lakovací pistole se šance na dobrý výsledek dále snižují. Tuto variantu tedy doporučíme jen těm odvážným a zkušeným. Myslete také na to, jakou část auta opravujete. Pokud opravujete třeba práh auta a rozstřik se vám povede na 80 procent, bude to vypadat dobře. Pokud rozstřikujete část kapoty, budete z 80 procentního výsledku opravdu zklamaní.

1. Připravíme povrch – broušení

Poškozenou část a okolí vybrousíme do hladka. Vybroušená plocha musí být dostatečně velká, aby se na ní vešla vrstva tmelu a plniče. Zbylá místa dílu zmatujeme matovací pastou, za použití šedého brusného rouna. Všechny materiály (tmel, plnič, barva, vrchní lak) musí být aplikovány tak, aby vrchní vrstva překrývala spodní o minimálně 5 cm. 

 

Tabulka použití hrubostí

Pro broušení můžete využít obyčejný brusný papír i brusný kotouč, vyberte na základě údajů z tabulky. Na rez lze použít lamelový kotouč

Použití/hrubosti Na sucho Na mokro
Na rez P60 - P80 P120 - 160
Pod tmel P120 P240
Pod plnič P240 P500
Pod barvu P400 P800

  

2. Dáme do základu – kytování

Pokud máme kvalitní plnič (krok 4.) a povrch je víceméně rovný, tento krok můžeme přeskočit.
V případě prohlubní a nerovností vyplníme kvalitním tmelem, který vybereme podle velikosti defektu. Jemný tmel při malém poškození nebo pórech po hrubém tmelení. Plnící tmel se skelným vláknem na velké defekty. A univerzální, který je vhodný téměř na všechno. Detailní popis všech tmelů a jejich aplikaci naleznete v tomto článku .

3. Čištění a odmaštění

Před aplikací barvy musíme povrch vybrousit a vyčistit. Ideální je na to určený speciální odmašťovač. My doporučujeme produkt DYNACOAT Uni Degreaser. Často doporučovaný benzínový čistič je nouzové řešení, kterému se raději vyhněte. Pro čištění použijte utěrku, která nepouští chlupy a barvu. Ideální Je průmyslová utěrka Tork, kterou využijete nejen v dílně. Po odmaštění vždy povrch setřete atistatickou utěrkou.

4. Sjednocení – plnič

První ochranná vrstva zajistí delší životnost, větší ochranu proti korozi a pomůže, aby se lak sjednotil s okolím. Kvalitní plniče dokáží i samy o sobě odstranit drobné nerovnosti povrchu. Vrstvu je potřeba nechat důkladně zaschnout, určitě čtěte návod, některé nátěry je třeba nanášet i vícekrát.

Pokud jsme zbrousili povrch až na kov a nepoužili jsme tmel, je ideální použít Epoxidový plnič Dynacoat Epoxy primer, který uzavře povrch a ochrání ho před korozí.

Poté už můžete aplikovat klasický plnič, jako při aplikaci na tmel.

My rádi doporučujeme plniče Dynacoat práce s nimi je rychlá a výsledky spolehlivé. Pokud pro nanášení plniče použijete lakovací pistole, doporučucíme vám plnič Dynacoat Filler HB 5+1, který je univerzálním řešením, práce s ním je jednoduchá a přinese vám kvalitní povrch. Pokud zvolíte opravu pomocí sprejů, doporučíme vám plnič Dynacoat 1K, nebo jakýkoliv z naší nabídky. V případě, že lakujete odstínem s horší kryvostí (žlutá a červená) máme i probarvené plniče, které snižují spotřebu vrchní barvy.

Pokuste se plnič rozstříknout do ztracena, aby nevytvořil ostré hrany přechodu mezi opravovanou a původní částí.

5. Příprava na lakování

Zopakujeme broušení (krok 1.) i očištění (krok 3.).

6. Lakování barvou

A konečně se jde lakovat. Postupujte podle návodu, dejte pozor speciálně při ředění barvy a buďte pečliví. Taky pozor na kapky laku, kazí výsledný vzhled. Pro nejlepší výsledek doporučujeme aplikovat několik tenkých vrstev. Okraje opravy se pokuste rozstříknout do prostoru, abyste vytvořili neviditelný přechod. Pokud použijete lakovací pistoli, doporučíme část barvy naředit množstvím rozstřikového ředidla a okraje rozstříknout naředěnou barvou.

V případě použití sprejů ředíte barvu až při samotném lakování. Aplikujte rozstřikové ředidlo ve spreji na okraje barvy. Znovu se snažte vytvořit neviditelný přechod do ztracena.

Lak nechte opravdu dobře zaschnout. Během doby schnutí je prach a špína váš hlavní nepřítel, auto chraňte.

Pokud už máte s lakováním zkušenosti nebo lakujete větší plochu, doporučujeme lakovací pistoli. Barvu vám namícháme u nás na prodejně. Všechny autolaky pro vás ale máme i ve variantě spreje, se kterým si poradíte i bez pistole.

7. Lakování bezbarvým lakem

Bezbarvý lak si připravte stejně jako barvu, přesně podle návodu. Aplikace je také velmi podobná lakování barvy.

Nabízíme velké spektrum různých laků od rychleschnoucích, až po antiscratch laky. Pokud nemáte žádné preference a lakujete poprvé pomocí lakovací pistole, doporučíme lak Dynacoat 6000. Je to univerzální řešení s vysokým leskem. Nezapomeňte na pravidlo, že lepší je aplikovat více tenkých vrstev, než jednu vysokou, která může vytvořit efekt pomerančové kůry, zkrabatět se nebo vytvořit nevzhledné kapky. Pokud lakujete pomocí spreje, vysokou kvalitu vám zaručí dvousložkové spreje značky Spraymax.

Pokud je oprava malá a na méně viditelné části vozu, můžete se pokusit rozstříknout i lak, podobně jako barvu. Připravte si více směsí s postupně se zvyšujícím poměrem rozstřikového ředidla ku laku a aplikujte od středu po okraje. V případě použití sprejů, postupujte stejně. Aplikujet klasický lak, poté rozstřikový lak a do krajů ho zřeďte pomocí rozstřikového ředidla přímo na díle.

Doporučuji použít rozstřikové ředidlo ve spreji i v případě použití lakovací pistole, čím dříve totiž aplikujeme ředidlo na lak, tím lepšího výsledku dosáhneme. Také je možné mít připravené samotné rozstřikové ředidlo ve vedlejší pistoli, můžete pak rychle střídat mezi produkty podle potřeby.

8. Leštění

Okraje rozstřiku je nutné na závěr vyleštit, samozřejmě po dokonalém zaschnutí autolaku.

O tom si můžete přečíst jiný článek: Leštící pasta:co potřebujete vědět

Oprava části dílu - do hrany

1. Maskování

Při lakování části dílu do hrany je zásadní správné zamaskování hrany. Krásným příkladem je tento obrázek se zamaskovanou zadní částí kapoty. Molitan vytvoří jemný přechod mezi opravovanou a původní částí dílu.

2. Lakování

Po správném maskování je postup už stejný jako při lakování celého dílu.

Rady a tipy