Tmelení: jak vybrat tmel a jak ho aplikovat
Jak vybrat ten správný tmel a aplikovat jej tak, aby tmelený povrch vypadal zas jako nový.
Tmel je řešení pro škrábance, promáčkliny, důlky a jiné nevzhledné chyby v jednolitosti karoserie. Ty se vyplní tmelem, po zaschnutí se přelakují a povrch je jako nový. Tedy v ideálním případě. Pro skvělý výsledek ale musíte umět vybrat vhodný tmel a taky ho dobře aplikovat.
Přečtěte si náš článek a dokážete obojí.
Jaký tmel vybrat
Podívejme se na základní druhy tmelů:
Univerzální tmely (střední tmely)
TYP: Polyesterový dvousložkový středně hrubý tmel.
K ČEMU: Je univerzálně použitelný (a proto nejoblíbenější). Můžete ho použít pro zarovnání povrchu při nerovnostech v hloubce až 3 mm, ale kvalitní univerzální tmely zvládnou i hlubší vady. Tmel můžete aplikovat i v několika vrstvách. Vytváří hladký povrch, a proto se hodí i jako plnič (izolace, krytí a sjednocení při lakování) a pro dokončování (ochranná vrchní vrstva).
VÝHODY: Optimální tvrdost, dobrá brousitelnost a možnost pracovat s ním v jakékoliv vrstvě. Ve většině případů si s tímto tmelem vystačíte pro kompletní opravu.
Flexibilní tmely (tmely na plasty)
TYP: Polyesterový, velmi jemný a neporézní tmel.
K ČEMU: Je ideální pro všechny plastové díly vozidla (třeba na nárazníky, zrcátka, lišty a jiné) a jako dokončovací tmel k jemnému vyplnění pórů a drobných škrábanců a pro vytvoření hladkého povrchu bez map.
VÝHODY: Flexibilní tmely jsou optimálně tvrdé, dobře se brousí a zpracujete je ve vrstvě do 2 mm. Jejich velkou výhodou je, že jsou pružné a nepraskají.
Jemné tmely (dokončovací tmely)
TYP: Velmi jemný a neporézní polyesterový tmel.
K ČEMU: Používá se pro závěrečné vyplnění jemných škrábanců a rýh před lakováním, pro hladký povrch bez map.
VÝHODY: Je ideálně tvrdý, dobře se brousí a zpracujete ho do vrstvy 2 mm.
Odlehčené tmely
TYP: Polyesterový lehčený tmel.
K ČEMU: Je vhodný pro větší plochy (dveře, střecha…), které mohou být příliš těžkým tmelem namáhány, což může vést k jejich poškození.
VÝHODY: Kromě nízké váhy je jeho velkou výhodou dobrá brousitelnost, elasticita, odolnost a výborná přilnavost ke kovovému povrchu. Navíc si zachovává dobrou brousitelnost i po delší době od zaschnutí, což oceníte především u větších projektů, až vám dojdou síly a bude se hodit pauza :-).
Tmely s vláknem
TYP: Polyesterový tmel se skelným nebo karbonovým vláknem.
K ČEMU: Řešení pro větší rýhy a poškození. Jelikož je velmi tvrdý a vytváří silný a odolný povrch, používá se často na díly, které se svařovaly nebo jinak upravovány během vysokých teplot – zpevňují je a minimalizují riziko poškození. Povrch lze po vytvrdnutí tmelu dále pískovat.
VÝHODY: Tmely s vláknem se dobře brousí a lze s nimi pracovat ve vysokých vrstvách. Některé můžete aplikovat i bez dokončovacího tmelu.
Tmely s karbonovým vláknem nabízí lepší pevnost i brousitelnost než ty skleněné.
U skelného tmelu si dejte pozor na zbytečně velké přesahy a tmelení jemných tvarů, které je třeba zachovat. Tento tmel jde totiž hůř brousit a následné zpětné vybroušení vás bude vážně bolet...
Stříkací tmely
TYP: Polyesterový dvousložkový stříkací tmel.
K ČEMU: Hodí se pro velké plochy na dodávkách a velkých autech. Ale využijete ho i pro tmelení menších, špatně přístupných ploch. Pro jeho nanášení totiž není potřeba stěrka, ale aplikuje se stříkací pistolí.
VÝHODY: Snadná aplikace i na špatně přístupná místa, dobrá brusitelnost, možnost aplikovat v tenkých i silných vrstvách 2–3 mm.
Speciální tmely
Na trhu jsou i další tmely, které nabízí speciální efekty a vlastnosti. Nejčastěji můžete narazit na:
Speciální tmely s přídavkem hliníkového prášku
TYP: Polyesterové tmely s hliníkovým práškem.
K ČEMU: Používají se hlavně jako izolační vrstva na místech, kde jsou vysoké teploty. Tento tmel totiž dokáže odvést teplo pryč, a tak zabraňuje poškození materiálu vlivem velkého zahřívání. Je ideální pro disky kol, motorový prostor, střechy a podobně namáhaná místa.
Antikorozní speciální tmely
TYP: Polyesterové střední tmely s antikorozním efektem.
K ČEMU: Mají stejný efekt jako střední tmely, a navíc chrání před korozí. Ideálně se používají na plochách bez základové barvy.
Jak tmel aplikovat
Vhodný tmel už máte vybraný, tak ho pojďme aplikovat a zbavit vás škrábanců. Nutno říci, že jde o poměrně náročnou práci, kterou je lepší dělat pořádně a pečlivě.
Budete potřebovat:
-
Brusku nebo výbavu pro ruční broušení
-
Vhodný tmel
-
Stěrku (doporučujeme plastovou) a ředidlo k jejímu očištění
1. Příprava povrchu
Tmelenou část v první řadě očistěte a odmastěte. Pak odstraňte původní lak. Nejlepšího výsledku dosáhnete s bruskou a brusným materiálem postupně od P80 až do P120. Popřípadě můžete použít ruční brusný blok.
2. Příprava tmelu
Tmel je nejprve potřeba naředit tužidlem. Tady se přesně držte návodu. Rozhodně neplatí, že když tam dáte víc tužidla, rychleji to proschne. Aby se s tmelem dobře pracovalo, je opravdu potřeba dodržet správný poměr – pokud nemáte mnoho zkušeností, doporučujeme raději vše přesně odvážit.
Hned po natužení začíná proces tuhnutí tmelu, proto je potřeba pracovat rychle, příliš
ztuhlý tmel už není použitelný. Připravujte si proto vždy jen takové množství, které dokážete
zpracovat a v případě rozsáhlejší práce tmel raději průběžně přidělávejte. A hlavně pozor v létě
– když je teplo, doba schnutí je opravdu krátká. Zpracování tak může připomínat výměnu pneumatik v depu
F1…
3. Aplikace tmelu
Pomocí čisté stěrky naneste tmel na poškozená místa. Správná aplikace vám zajistí méně času u broušení a lepší výsledek, takže pracujte pečlivě.
Klíčem při aplikaci je využívat naplno stěrku. Nejlépe se s ní pracuje tak, že máte na vrchní straně čtyři prsty a na spodní straně pouze palec. Krajní prsty vám umožní stěrku zahnout (na to jsou lepší plastové stěrky), díky čemuž můžete rychle tmelit i zaoblené povrchy.
Velký pozor si dejte u přechodu tmelené části. Plynulý přechod nejlépe vytvoříte tak, že končíte se stěrkou v naprosto svislé poloze (postupně ji zvedáte).
Dejte si pozor, ať tmel omylem nenanesete i na okolní lak.
4. Nechte tmel zaschnout
Nechte chvíli odpočívat a dokonale vyschnout. Při průměrné teplotě kolem 22 °C to trvá asi 25 minut, záleží ale i na síle tmelené vrstvy.
5. Broušení s pomocí kontrolního pudru
Aby se vám lépe povedlo zbavit se všech nedokonalostí, využijte suchý kontrolní pudr. Aplikujte ho na tmelený povrch, který následně celý lehce zbruste (můžete ručně nebo strojově). Na místech, kde pudr zůstane, je třeba ještě nanést tmel (nebo naopak povrch bez pudru víc zbrousit, pokud je tmelu příliš).
6. Ošetření před aplikací plniče
Povrch je potřeba zarovnat, začněte brusivem s hrubostí P150, pro lepší výsledek doporučujeme využít hoblík. Poté opakujte aplikaci kontrolního pudru a na závěr zbruste brusivem P220 (ideálně využijte excentrickou brusku). Nezapomeňte také zjemnit místa, která jsou kolem tmelu a která budete muset kvůli sjednocení povrchu dát do plniče.
A jestli budete pokračovat lakováním, poraďte se s naším článkem o lakování.
Přejeme úspěšné tmelení!