Jak a čím ošetřit podvozek auta

Porádíme vám s výběrem správných produktů a jejich aplikací.

Roman Doškář
Roman Doškář

Chcete udělat vše pro to, aby vám podvozek auta nepřipravil překvapení v podobě drahých oprav? Tak to musíte dodržovat především 3 zásady:

1. Rozumné řízení

Rychlost i terén, ve kterém jezdíte, by měly odpovídat nárokům vašeho auta.

2. Péče o plastové kryty podvozku

Chrání podvozek před mechanickým poškozením, proto se o ně starejte dobře. Pravidelně kontrolujte jejich uchycení.

3. Prevence koroze

Koroze je největší zabiják aut. Podvozek by se měl proto ošetřit každé 4 roky nástřikem. Kvalita tohoto antikorozního nástřiku je velmi důležitá, musí se totiž dostat až do struktury materiálu.

Především prevence koroze je zásadní. Rez totiž vleze do každé navlhlé skulinky a tam začne páchat škody. Za týden se nic neprojeví, ale pokud chcete mít auto v kondici i za pár let, rozhodně ochranný nástřik podvozku potřebujete.

Jak vybrat správný nástřik podvozku 

Existuje spousta možností. Hlavní rozdělení nástřiků je na přelakovatelné a nepřelakovatelné. Nepřelakovatelné jsou často na podvozek. Do dutin zase patří přípravky s obsahem vosku. Na viditělné části podvozku, prahy a podběhy se hodí dát přelakovatelnou ochranu na kterou pak můžete aplikovat barvu.

Doporučujeme vám vybírat lepší přípravky a raději si i trochu připlatit. Potřebujete totiž, aby se nástřik dostal až do struktury materiálu, aby byl opravdu účinný. Navíc nástřik podvozku patří mezi náročnější operace a když už ho jednou děláte, dává smysl dělat ho pořádně.
Nástřik si můžete pořídit ve spreji, do stříkací pistole i pro klasickou aplikaci štětcem. Takže si vyberte, co vám nejvíc vyhovuje. Pokud ale máte tu možnost, určitě doporučujeme využít pohodlnou a efektivní pistoli, která vám zajistí dobrý výsledek.

Nepřelakovatelná ochrana spodku auta UBS

Přelakovatelná ochrana viditelných částí podvozku, prahů a podběhů

Vosk do dutin

Příprava pro nástřik podvozku

Je potřeba ošetřit podvozek, podběhy a určitě doporučujeme i ochranu dutin. Časem účinnost ochrany klesá, proto by se všechny práce měly obnovit každé 4 roky.
Podvozek nejprve omyjte a nechte uschnout. Nejlepších a nejrychlejších výsledků dosáhnete s vysokotlakým čističem s tlakovou vodou. Celé auto pak zakryjte fólií, pro jeho ochranu, a odmontujte kola a plastová nadkolí. Nepohyblivé komponenty podvozku, které je třeba také ochránit (třeba písty tlumičů, svorkovnice,výfukové vedení, senzory ABS a elektroinstalace), přelepte papírovou krycí páskou. 

Aplikace nástřiku

Nejdříve je potřeba odstranit z podvozku jakoukoliv rez. Vezměte ji ručně drátěným kartáčem a zbytky rzi konzervujte konvertorem rzi, ať je odstranění dokonalé.


A je čas na samotný nástřik. Práce se musí provádět při teplotě 20–25 °C a na dobře větraném místě, výpary nástřiků jsou totiž zdraví škodlivé. Jakmile máte vše dobře připravené, samotný nástřik podvozku už není nijak zvlášť komplikovaný. Jen ho dejte poctivou vrstvu, protože nedostatečná vrstva podvozek neochrání.
S dutinami je to trochu komplikovanější. Ochranná vrstva se do nich ideálně aplikuje konstrukčními otvory. Občas to ale nejde, to pak musíte vyvrtat malé otvory, které později zalepíte záslepkami.
Teď už jen počkejte, až vše dobře zaschne, namontujte zpět vše odmontované a odstraňte zakrývací materiál.

Gratulujeme, vaše auto je nyní připraveno na spoustu kilometrů i v náročných podmínkách!