Jak opravit alu kola

Návod na opravu hliníkových disků kol podle rozsahu opravy a druhu kol.

Karel Čech
Karel Čech

Co dělat, když při parkování najedete příliš blízko obrubníku, ozve se zvuk skřípění a vy víte, že jste si poškodili disky? Tento přehledný návod plný tipů a rad vám pomůže, aby oprava byla co nejefektivnější a nejjednodušší.
Postupy se liší, v případě kompletní renovace nebo lokální opravy. Pojďme se na to podívat.


1. Kompletní renovace

Kompletně zrenovovat můžete všechny typy kol, některé renovace zvládnete sami, na některé je potřeba profesionálná lakovny.

Přelakování barvou

Nejjednodušší oprava je přelakování barvou. Buď můžete nanášet barvu pomocí lakovací pistole nebo vybrat variantu ve spreji. Oboje si můžete objednat v kamenné prodejně.

Zachování hliníkového argentu

V tomto případě je potřeba nechat kola renovovat v profi lakovně.

Zachování leštěného hliníku

Tady je také potřeba dát kola opravit do specializované opravny, kde ho jemně vysoustruží do hladka, vyleští a zalakují.

2. Lokální oprava

Při lokální aplikaci je potřeba vědět, jaká kola plánuji opravovat. Máme 4 základní druhy.

Plechová kola

 Plechová kola jsou na opravu nejjednodušší. Na nich drží prakticky vše. Pořizovací náklady na nové kolo nejsou vysoké, a tak se budeme snažit vám poradit tak, aby oprava vyšla levnějí než nové kolo. V tomto případě doporučujeme barvu Alkyton.

Hliníková kola nastříkaná barvou (stříbrná, černá, …)

 Tady je oprava také poměrně jednoduchá. Důležité je najít správný odstín, aby opravená část byla stejně barevná jako původní disk. V tomto případě navštivte naši prodejnu autolaků, kde vám naměříme barvu fotospektrometrem a namícháme podle kódu odstínu, lesku a zrnitosti.

Kola v odstínu silver argentum - nejčastěji BMW

Tuto opravu sami bohužel nezvládnete. Silver argentum se aplikuje přesně podle náročného technologického postupu, na který je vybavena jen profi lakovna.

Kola v leštěném hliníku s nebo bez barevného ohraničení

Bohužel v tomto případě je kvalitní lokální oprava nemožná. Pokud potřebujete dočasně zakrýt rýhy. Je možné na poškozenou část aplikovat barvu připomínající leštěný hliník. Počítejte, ale s tím, že oprava bude viditelná.

Postup opravy

Je-li to alespoň trochu možné, sundejte kolo z auta a opravujte ho samostatně.

1. Čištění

Než začnete s opravou, je důležité disk důkladně očistit od nečistot, mastnoty a brzdového prachu. Použijte speciální čistič na kola, který rozpouští brzdový prach a za pomoci měkkého kartáče kolo očistěte. Kolo lze umýt i mýdlovou vodou, ale práce je pak tak náročná, že se opravdu vyplatí, si trochu připlatit a čistič disků kol si pořídit. Po důkladném očištění opláchněte disk čistou vodou a nechte jej úplně vyschnout.

2. Broušení

Pomocí brusného papíru o střední zrnitosti P240 odstraňte starou barvu, oxidaci a případné škrábance. Ujistěte se, že povrch je hladký a rovný. Pro hlubší škrábance a nerovnosti použijte hrubší brusný papír P120. Broušení dokončete jemnější zrnitostí P400, aby byl povrch připravený pro další kroky. Na závěr povrch důkladně odmastěte, můžete použít odmašťovt UNI Degreaser Dynacoat.

3. Maskování

Zakryjte oblasti, které nechcete lakovat, například pneumatiky nebo střed disku. Použijte

maskovací pásku a ochrannou fólii nebo papír, abyste zajistili, že barva bude pouze na lakovaných místech.

4. Aplikace základu

Protože hliník patří mezi lehké kovy, které jsou problematickým základem, je zde důležité aplikovat epoxidový plnič. Ten zajistí kvalitní podklad na kterém bude tmel, plnič nebo případně barva dobře držet. Pokud použijete dvousložkový epoxidový základový plnič 2K Spraymax můžete na něj aplikovat rovnou barvu. 

Aplikujte několik tenkých vrstev s doporučenou dobou odvětrání mezi vrstvami.

Po zaschnutí lehce přebruste povrch brusný papírem P400 před aplikací tmelu nebo jemným brusným papírem P800 před aplikací barvy. Brusný prach setřete antistatickou utěrkou.

5. Tmelení

Pokud jsou na disku hlubší škrábance nebo drobné dírky, použijte dvousložkový tmel na kov. Naneste tmel na postižená místa a pomocí špachtle ho rozetřete do hladka. Po zaschnutí tmelu (dle návodu výrobce) přebruste tmel brusným papírem P240, aby byl přechod z tmelené části na zbytek povrchu hladký a rovný. Vzniklý prach setřete nejlépe antistatickou utěrkou.

6. Plnič

Na připravený a přebroušený povrch naneste vrstvu plniče (primer). Plnič zajišťuje lepší přilnavost vrchní barvy a vyrovnává drobné nerovnosti. Naneste jej rovnoměrně na celý disk a nechte zaschnout dle pokynů výrobce. Po zaschnutí lehce přebruste povrch jemným brusným papírem P800, aby byl hladký a připravený pro aplikaci barvy. Brusný prach setřete antistatickou utěrkou.

Při lokální opravě části disku, plnič, barvu a lak rozstřikujeme do ztracena tak, aby vždy následující vrstva překrývala předešlou. Podrobný návod jak na rozstřik naleznete zde.

7. Barva

Naneste první tenkou vrstvu barvy na připravený povrch disku. Aplikujte ji rovnoměrnými tahy, aby nedošlo k tvorbě kapek. Nechtejte barvu zaschnout dle pokynů výrobce a poté naneste další 1-2 vrstvy, pro dosažení sjednoceného hladkého povrchu v požadovaném odstínu. Každou vrstvu nechtejte dobře zaschnout před aplikací další vrstvy.

8. Lak

Po dokončení aplikace barvy a jejím úplném zaschnutí naneste ochranný lak. Lak dodá disku lesk a ochrání barvu před mechanickým poškozením a vlivy počasí. Pro maximální ochranu a lesk aplikujte dvě až tři rovnoměrné vrstvy laku, přičemž každou vrstvu nechte dobře zaschnout.

Dokončení

Po zaschnutí všech vrstev laku odstraňte maskovací pásku a fólii. Ujistěte se, že disk je zcela suchý, než jej namontujete zpět na vozidlo. Opravený disk by měl vypadat jako nový a být odolný vůči běžným vlivům silničního provozu.

Přejeme hodně úspěchu s opravou! Neváhejete se s námi podělit o své zkušenosti a fotky.