Jak odstranit škrábanec na autě

Různé druhy poškození vyžadují různé druhy oprav. V tomto článku se dozvíte jak správně opravit lak vašeho auta, aby vypadal zas jako nový.

Bc. Miroslav Válek
Bc. Miroslav Válek

Škrábance na autě snižují jeho cenu a navíc zkrátka nevypadají dobře. Oprava přitom může být velmi rychlá a poměrně levná.

Nejprve je důležité určit rozsah poškození a podle toho vybrat nejvhodnější způsob opravy:

1. Škrábanec pouze na vrchním laku, bez poškození podkladové barvy.
2. Cizí barva na autě, např. po odření na parkovišti o jiný vůz
3. Hlubší rýha s poškozením podkladového laku malého rozměru (v řádech cm)
4. Odření větší části laku i s podkladovou barvou (v řádech desítek cm)

1. Škrábanec pouze na vrchním laku

Škrábanec je viditelný, ale má stejnou barvu jako zbytek vozu.

VZNIK: Při jízdě vegetací, odlétajícími kamínky apod.

ŘEŠENÍ: Odstranění je velmi jednoduché, stačí použít lešticí pastu. Přesný návod najdete v článku Lešticí pasta.

2. Cizí barva na laku

VZNIK: Při kontaktu vašeho vozu s jiným objektem, který je také nalakován barvou. Třením dvou lakovaných materiálů se uvolní barva, která se může přichytit na obou objektech.

ŘEŠENÍ: Pokud nedošlo zároveň k poškození původního laku vozu, stačí klasické ředidlo C 6000 nebo aceton. Čistící kapalinu naneste na papírovou utěrku a krouživým pohybem odstraňte cizí barvu. Ideálně pak vyčištěný povrch přeleštěte lešticí pastou s voskem.

3.    Malá hlubší rýha

Rýha má jinou barvu než zbytek auta, je tedy patrné, že došlo k poškození barevné části laku.

VZNIK: Od odlétajících kamínků při jízdě, rýhy způsobené klíčky apod.

ŘEŠENÍ: Rýhu je potřeba zakrýt původní barvou vozidla. Na to je nejvhodnější opravná tužka.

Opravná tužka

Jednoduchá, rychlá a levná oprava na sjednocení barvy pro případy, kdy je škrábanec jinak barevný než zbytek auta. Je vhodná na rýhy od klíčů, kamínků atd.

TIP: Zašlete nám kód barvy vašeho vozu (kde ho najdete se dozvíte tady) a my vám připravíme opravnou tužku přesně s barvou vašeho vozu. Aplikace je pak velice jednoduchá, asi jako lakování nehtů. 

NÁVOD: Povrch nejprve důkladně očistěte a odmastěte. Můžete použít odmašťovač nebo jen klasický technický benzín. Pak nanesete co nejtenčí vrstvu laku a nechte zaschnout. Když je hotovo, povrch zmatuje. V případě metalických odstínů ještě aplikujte bezbarvý lak a znovu nechte zaschnout. A je hotovo.

4.    Větší odření laku

Odřenina je veliká, v řádu desítek centimetrů, a má jinou barvu než zbytek auta –⁠ byla poškozena i spodní barevná vrstva laku.

VZNIK: Při kontaktu auta s cizím objektem, nejčastěji odření při parkování, výjezdu z garáže apod.

ŘEŠENÍ: Podle velikosti poškození, vašich schopností a výbavy máte tři možnosti:

  1. Oprava sprejem
  2. Oprava lakovací pistolí
  3. Svěřit to autolakovně.

U velkého viditelné poškození doporučujeme navštívit lakovnu. Můžete si vybrat z naší partnerské sítě autolakoven a prodejen zde.

Jak postupovat při vlastní opravě zjistíte v článku lakování. 

Barvu ve spreji si můžete objednat u nás v e-shopu. Zašlete nám kód barvy vašeho vozu (kde ho najdete zjistíte tady) a my vám připravíme sprej s přesnou barvou. V případě metalických odstínů budete ještě potřebovat vrchní bezbarvý lak. 

Pokud využijete lakovací pistoli, navštivte naši kamennou prodejnu, kde vám namícháme barvu do plechovky nebo kelímku (nebo navštivte jinou prodejnu s autolaky, naše partnerské prodejny najdete tady). Doporučujeme vzít sebou vzorek barvy vašeho vozu – více se dozvíte v článku jak vybrat a namíchat tu správnou barvu.